مبنای این کتاب شرح رویارویی گدار و دوراس است، هم در باب سینما و هم نوشتن. حرفهاشان محدود نیست فقط به تصویر و متن یا سفیدیِ بین سطور یا سیاهیِ بین دو تصویر. هردو در پی این هستند تا از طریق گسست در تداوم عبارات و نیز توالیِ تصاویر تداخل ایجاد کنند بین اینجا و اکنون و جای دیگر، بین خویش و دیگری. گفتوگوهاشان، بهرغم تباین، نوعی آینگی هم هست، مثل آثارشان که ترکیبی است بنیانی از متن/ تصویر. از ناهمگنی هم میگویند، در قلمرو آثار، در عرصهٔ زندگی، سیاست، تاریخ، و آدمیزاد؛ به نکات تکنیکی هم اشاره میکنند، از جمله استفاده از پلان سیاه، همراه گفتار خارج از کادر در فیلمهای گدار یا قطع و وصلهای روایی در نوشتههای دوراس. دامنهٔ گفتوگو به رخدادهای سالهای تاریک ۱۹۴۰ هم کشیده میشود، سالهای وقفه در حیات، حفره در روال روزها، غیاب میل، و مغاک تن.
تحشیه و توضیحات مبسوط سیریل بگن، گردآورندهٔ مطالب کتاب، را نباید از قلم انداخت، با اطلاعاتی جامع و منابعی غنی در باب سینما و رمان و گدار و دوراس، که خود کتابی است علیحده و درخور.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.